Thursday, 11 December 2014

The Vow swung ten per cent - really Mr Salmond?

It is flattering that Alex Salmond declares in his Spectator interview today that the Daily Record Vow front page changed the minds of ten per cent of the voters in the Scottish referendum.
That's something like 400,000 votes changed by a single front page. That is not just flattering, it is amazing if it were near true.
It is also, coincidentally, about the same number of votes that Alex Salmond lost the referendum by.
Instead of accepting he himself might be in some way responsible for losing he has tried to displace the defeat.
The Vow is now Mr Salmond's spur for a return to Westminster where he promises to hold feet to the fire if the terms are not delivered, which he already claims they are not.
That is all a matter for robust political debate which I'm sure will be reflected in the pages of the Daily Record, whose readers, incidentally, were a keen and vital part of the referendum and well able to make up their own minds.
It is re-assuring that the First Minister describes The Record as a paper with "credibility".
That credibility and even-handedness was displayed in other front pages during the campaign and when we handed over editorial control for a day to each of the Yes and No sides to put their arguments across to our readers.
It's worth noting that apart from one poll none of the surveys put the Yes side ahead at any time in the campaign. It would be good to see Salmond's evidence that many people were on their way to the Yes side but were stopped by the Daily Record coverage of the Vow.
Yes Scotland had it's own private, Canadian pollsters for the campaign and they confidently predicted a 54-46 win for the Yes side, basing their prediction on soundings from social networks and online activity.
They were badly wrong and despite the sound and fury created online by the Yes side, Alex Salmond has now admitted an old-fashioned truth about political campaigns - print is king.

No comments:

Post a Comment